
Verkstad:
Marknadsstrategi
Koherent strategi byggd
på vetenskaplig grund
Vad är en marknadsstrategi?
En marknadsstrategi innefattar skapandet av ett värdeerbjudande, en produktpositionering och produktkommunikation samt utformandet av en kanalstrategi vilken förmedlar dessa värden till en vald målgrupp.
Målsättningar och KPI:er
En marknadsstrategi består av många olika delar vilka måste vara sammanhängande och koherenta. Vi kan även se en strategi som en samling beslut vilka ser till att alla efterföljande beslut går mot samma mål.
Hur går det till?
Denna verkstad kräver att vi redan har genomfört analyser av värdeskapande, målgrupp och konkurrens.
Tillsammans går vi igenom de insikter vi har fått utifrån våra beslutsunderlag, och därefter fattar ni de beslut vilka utgör en marknadsstrategi.

Hur bygger vi på detta?
Denna verkstad bygger på analysen av värdeskapande, målgruppsanalysen samt till viss del konkurrensanalys.
Utifrån denna marknadsstrategi kan vi gå vidare med marknadsföring där det första steget är utvecklandet av en marknadsplan.
