
Produkt & Innovation
Högre värde till lägre kostnad
Vilka problem är värda att lösa?
Det är vanligt att först upptäcker en ny lösning och därefter söker efter lämpliga tillfällen för att tillämpa sin briljanta idé.
Enklare är att börja med ett avgränsat problem, i detta fall ett illa tillfredsställt kundbehov, och se vilka lösningar man kan utveckla för att lösa detta problem.
I och med vår analys av värdeskapande har vi avgränsat just dessa ej tillgodosedda behov, och i detta steg utvecklar ni lösningar för att tillgodose dessa just de behov som utmärker den valda målgruppen.
De faktorer som inte anses värdefulla av den valda målgruppen ser vi till att skära ned, för att därigenom minska onödigt slöseri.
Hur går det till?
Analysen av värdeskapande är en förutsättning för detta steg. Vi bör ha gått igenom den analysen och därifrån ha identifierat de marknadsmöjligheter vi vill förverkliga i vår marknadsstrategi. Vi bör även ha genomfört en målgruppsanalys för att förstå målgruppens bevekelsegrunder.
Tillsammans genomför vi en verkstad. I det första steget går vi igenom de efterfrågade utfall kunderna vill uppnå eller undvika och sammanfattar detta till en kravförteckning, där dessa efterfrågade utfall rangordnas.
I steg två tar vi lösningar på dessa behov vilka antingen kan komplettera ett befintligt erbjudande, eller särskiljas som ett erbjudande mot just det segmentet.

Hur bygger vi på detta?
Denna verkstad bygger på analysen av värdeskapande, målgruppsanalysen samt till viss del konkurrensanalys ifall vi vill veta hur våra konkurrenter möter kundernas behov, och vad vår valda målgrupp anser om dessa lösningar.
Detta steg ger oss en klar bild av vad som ingår i vårt erbjudande och hur väl vårt erbjudande möter upp ett segments behov. Därmed har vi rätt underlag för att gå vidare till prissättning och positionering.
