top of page
hand of businessman moving chess figure in competition success play. strategy, management

Konkurrensanalys

Hur värderar dina kunders sina möjligheter?

Konkurrensanalys

Varför välja just dig?

Varje marknadssegment har olika valmöjligheter och väljer bland dessa utifrån olika bevekelsegrunder.  Från analysen värdeskapande känner vi till vilka marknadssegmenten är och vi vet utifrån vilka faktorer de utvärderar olika möjligheter.

Från målgruppsanalysen vet vi vilken situation och inre värdegrund som driver denna utvärdering. I konkurrensanalysen tillämpar vi denna utvärdering på de värdeerbjudanden kunden har på att välja mellan på marknaden.

Är du prisvärd lille vän?

Då vi vet vad vårt marknadssegment värderar, kan vi tillämpa dessa värderingar på de värdeerbjudanden kunden har att tillgå på marknaden och därifrån rangordna de olika valmöjlighetena utifrån hur väl de kan utföra kundens behov. Låt oss lägga detta på en X-axel.

Vi vet även vilken kostnad varje valmöjlighet för med sig och kan lägga till detta i vår tabell. Låt oss lägga detta på Y-axeln.

Utifrån denna matris ser vi hur vårt erbjudande förhåller sig i relationen värde och pris för det kundsegment vi bemöter.

Då vi även vet vad kunden inte värdesätter, kan vi här se ifall möjligheter finns att påverka förhållandet mellan pris och värde genom att skala bort för marknadssegmentet onödiga tillägg. Detta utgör grunden för prisstrategi och produktpositionering.

Image by Nathália Rosa

Har ni gemensam värdegrund?

I målgruppsanalysen tog vi reda på målgruppens inre värderingar och drivkrafter med avsikt att skapa en grund för att gå in i en värdegemenskap med våra kunder.

I konkurrensanalysen tar vi reda på vilka värden våra konkurrenter förmedlar i sin marknadsföring och ser därifrån huruvida de ingår i en värdegemenskap med ett bestämt segment.

Detta ligger till grund för både värdeerbjudande och varumärke.

Vad gör dina konkurrenter?

Utöver att ta reda på vad våra konkurrenter förmedlar i sin marknadsföring i avseende värdeerbjudande, pris och vilka värderingar de lyfter fram, tar vi reda på hur, var och i den mån det är möjligt till vilken kostnad de gör detta.

Detta ligger till grund för vår egen marknadsplan och utgör underlag för vår kanalstrategi.

Hur använder vi dessa insikter?

Vår analys av värdeskapande urskiljer marknadssegment och lägger så en mycket god grund för att utveckla en marknads-strategi samt för innovation och produktutveckling. Konkurrens-analysen fördjupar vår förståelse av ett bestämt  marknads-segments valmöjligheter på marknaden.

De insikter vi får härifrån ligger till grund för värdeerbjudande, kanal-strategi och produktpositionering.

Arbetet innefattar både kvalitativa och kvantitativa metoder.

Vill du veta mer?

Kontakt

+46701454507

Följ

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2022 av Koherent. Skapat med Wix.com

bottom of page