
Varumärke
Våga sticka ut hakan
Förmedlar varumärket rätt värden?
De värden ett varumärke för förmedla bör i första hand bygga på de värdeskapande egenskaper som utmärker erbjudandet. Dessa värdeegenskaper har vi ifrån vårt värdeerbjudande.
I andra hand bör varumärket ämna till att bygga en värdegemenskap med den utvalda målgruppen. De värden vilka tillåter oss att ingå i en värdegemenskap med våra målgrupper framför av målgruppsanalysen.
Behöver vi göra något?
Helst vill vi göra så lite som möjligt vad gäller att förändra varumärket. Ifall vi ser att varumärket behöver göras om, är det viktigt att göra dessa förändringar så tidigt som möjligt.
Hur går det till?
Konkurrensanalysen gav oss en bild av konkurrenternas värdeerbjudande och vilka värderingar de strävar att förmedla med sina varumärken.
Dessa värderingar kokar oftast ner till en av 12 arketyper för varumärken, utifrån teorier utvecklade av C G Jung.
Under en workshop tar vi fram underlag för att välja vilken arketyp som är bäst förenlig med vårt värdeerbjudande och bäst bygger en värdegemenskap med vår målgrupp. Befintligt varumärke kan sedan vid behov rättas till för att vara mer i linje med det som ska kommuniceras.

Hur bygger vi på detta?
Denna verkstad bygger på analysen av värdeskapande, målgrupps-analysen samt till viss del konkurrensanalys.
Arbetet ligger till grund för PR & Presskit, Webbplatsinnehåll, Annons-ering och försäljningsmaterial.
