
Marknadsplan
Ordningen i vilken
marknadsinsatser ska utföras
Kom igång snabbt och effektivt
Det är alltid tiotusen saker som ska göras avseende marknadsföringen. Utan en plan blir följden blir ofta osammanhängande och lösryckta marknadssatsningar vilka sällan når sina mål. Detta kaotiska arbetssätt ger sällan rätt resultat, leder till frustration och ett stort slöseri av tid, pengar och personlig energi.
Det viktigaste för att känna lugn och ro avseende affärsutvecklingen, är att veta i vilken ordning allt ska utföras. Vilka åtgärder lägger grunden för vidare åtgärder, men framförallt vilka åtgärder driver snabbast affär? En fast plan håller ordning och hjälper företaget att fokusera på det du ska göra idag. Ni får ett lugn i affärsutvecklingen och utvecklar företagets affär snabbare.
Koherent tar ett helhetsgrepp och hjälper dig bygga hela din kund-kommunikation från grunden så att den blir sammanhängande och effektiv. När produktutveckling, marknadsföring och försäljning är koherenta bidrar varje insats till högre lönsamhet.
Kravställning och uppföljning
Marknadsplanen innehåller en lista med åtgärder och insatser, samt en kravförteckning med vad som behöver vara på plats inför varje åtgärd. Till exempel måste broshyrer, profilkläder och giweaways vara redo innan deltagande i mässor.
Vi tar även fram nödvändiga underlag och kravförteckningar. Detta undviker dubbelarbete när flera olika leverantörer hela tiden ska göra om samma arbete för att skapa sina egna underlag. Det undviker även missförstånd orsakade av att olika leverantörer förstår syfte och målsättningar på olika sätt.
Hur går det till?
Utifrån vårt värdeerbjudande, vår kundresa och vår kanalstrategi kan vi ställa upp en tydlig målbild för vår marknadsföring.
Det första vi gör är att se över nuvarande marknadsföring och se huruvida denna kan eller bör rättas till för att vara mer förenlig med värdeerbjudandet och målbilden. Det första vi tittar på där är ifall varumärket förmedlar rätt värde, eller om det behöver göras om. När vi väl har en tydlig bild över vilka tillgångar och insatser som behövs, bryter vi ned målbild i projekt som måste levereras.

Hur bygger vi på detta?
Detta är det första steget verkställandet av vår nya marknadsstrategi. Denna leverans bygger på vårt värde-erbjudande, vår kundresa och vår kanalstrategi.
