
Prissättning & Produktpositionering
Förhållandet mellan värde och pris
Är du prisvärd?
"En ekonom vet alltings pris, men ingentings värde." - Oscar Wilde
Att vara prisvärd är dels en fråga om hur en vara förhåller sig till de vinster och kostnader som driver en kund, och dels en fråga om hur vi med en varas pris förhåller sig andra varor på marknaden. En möjlig kund utvärderar ert värdeerbjudande jämte era konkurrenters erbjudande. Utifrån sin värdering av ert erbjudande avgör kunden vilken vara som är lämpligast utifrån hennes förutsättningar.
Detta förhållande mellan värde, pris och marknaden avgörs av vår övergripande marknadsstrategi.
Prisstrategier
I korthet finns det fyra olika prisstrategier.
-
En disruptiv strategi är sämre och billigare
-
En diskret strategi är sämre och dyrare
-
En differentierad strategi är bättre och dyrare
-
En dominant strategi är billigare och bättre
För att kunna besluta vilken strategi vi ska följa måste vi ha god kännedom om vad en kund betraktar som bra samt med vilka andra möjligheter en kund utvärderar vårt erbjudande.
Hur går det till?
Analysen av värdeskapande är en förutsättning för detta steg. Från den analysen bör vi ha avgränsat det marknadssegment vi vill bearbeta. Vi bör även ha genomfört en konkurrensanalys. Detta tillåter oss att se hur en kund utvärderar alla värdeerbjudanden på marknaden. Detta tillåster oss att lösa den första frågan, vad är bra respektive dåligt. Därefter får vi en tydlig bild av hur vi förhåller oss med vårt pris.
Tillsammans genomför vi en verkstad. I det första steget går vi igenom de värdeerbjudanden kunden har att förhålla sig till, och hur dessa värderas av vår målgrupp.
I steg två går vi igenom hur vårt erbjudande förhåller sig till övriga, väljer en prisstrategi och tar därifrån ett beslut om prissättning.

Hur bygger vi på detta?
Denna verkstad bygger på analysen av värdeskapande, samt konkurrensanalys. Detta ger oss underlag för att veta hur våra konkurrenter möter kundernas behov, och vad vår valda målgrupp anser om dessa lösningar.
Detta steg avslutar frågan om värdeerbjudande. Därmed har vi rätt underlag för att gå vidare till Kundresan.
