
Konverterings-
optimering
Fler affärer från din webbplats
Behöver din webbplats skruvas till lite?
Genom att förnya får webbplats har vi sett till att vår webbplats har möjlighet att omvandla besökare till kunder. Genom annonsering på sökmotorer försäkrar vi oss om ett inflöde av besökare till vår webbplats. Men hur väl omvandlar webbplatsen dessa besökare till kunder?
Analysera, testa och optimera
Konverteringsoptimering är ett löpande arbete där vi letar efter möjligheter att förbättra vår marknadsföring. Det är vanligt att en ny webbplats underpresterar mot förväntningarna, och därmed behöver löpande förbättras så att vi över tid når de marknadsföringsmål som bestämts i kanalstrategin. När marknadsföringen blir allmer lönsam kan annonsbudgetar fortlöpande skruvas upp för att vinna allt högre marknadsandel.
Hur går det till?
När vi byggde den nya webbplatsen och satte in målspårning så lade vi in en så kallad funnel, vilke i sig är grundad i kundresan.
Varje steg i denna funnel utgör en mätpunkt, på så vis kan vi hitta de flaskhalsar vilka hindrar vidare försäljning. Vi kan utifrån kunddata, webbplatsbeteende, erfarenhet och magkänsla ta fram hypotester om varför dessa flaskhalsar uppstår och så ta fram möjliga lösningar. Vi kan antingen tillämpa dessa lösningar direkt eller fortlöpande utvärdera dem ifall vi behöver bättre beslutsunderlag.

Hur bygger vi på detta?
Denna leverans bygger på kundresan, webbplatsinnehållet, den uppsatta rapporteringen och flödet av besökare från sökmotorer.
De beslut som tas härifrån kan växla stort och vara alltifrån ändringar av webbplatsens färger och formspråk, budskap eller att ändra prissättningen, ta fram nytt innehåll med mera.
Det viktiga är dock att det arbete vi gör löpande följs upp och utvärderas.
