top of page
Image by Halanna Halila

Kundpersona

En datadriven karikatyr

Kundpersona

En bild av målgruppen

För att vi ska lyckas med vår strategi är det oerhört viktigt att vi kan förmedla den till alla inblandade. Sinsemellan, gentemot anställda och mot byråer som ska leverera material åt oss. 

För att underlätta detta förmedlande tar vi utifrån våra tidigare analyser fram en så kallad persona. En persona är en karikatyr av målgruppen, en låtsasperson som ger oss möjligheten att visualisera och empatisera en hel kategori av människor. 

Målsättningar och KPI:er

En persona ska vara som en levande karaktär som vi kan känna in, nästan levande. Hon har en situation, bekymmer och vill bli av med, omständigheter, vinster hon eftersträvar och en berättelse. Hon har värderingar och ansvar och eventuellt en yrkesroll, utbildningsnivå, disponibel inkomst med mera.

Hur går det till?

Våra analyser av värdeskapande samt av målgruppen har gett oss mycket god förståelse för våra kunders behov, vilja och omständigheter. Dessa är dock förpackade som längre datafiler, grafer och statistik.

Under en halvdags workshop tecknar vi ett porträtt utifrån denna data. Förtjänstfullt ifall även den personal som kommer i kontakt med kunden är med under denna workshop. 

Image by Zany Jadraque

Hur bygger vi på detta?

Denna verkstad bygger på analys av värdeskapande, och målgruppsanalys. 

Vi använder denna persona som underlag när vi utvecklar webbplatsinnehåll, lägger till sökord och tar fram försäljningsmaterial.

Vill du veta mer?

Kontakt

+46701454507

Följ

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2022 av Koherent. Skapat med Wix.com

bottom of page