
Nulägesanalys
Hitta lågt hängande frukt
En utomstående blick på er marknadsföring
En nulägesanalys är den enklaste av våra analyser och den som är mest lik den som utförs av andra företag.
Tillsammans gör vi en grundlig genomgång av ert marknadsföringsarbete och svarar på följande:
-
Vad gör ni idag?
-
Hur väl fungerar det?
-
Vad är era största hinder och utmaningar?
-
Finns det några lågt hängande frukter?
Hur går det till?
Vi inleder med ett möte där vi går igenom punkterna ovan lite djupare. Efter det inledande mötet behöver jag ha tillgång till Analysverktyg till exempel Google Analytics, Google Search Console, Ads, Facebook Insights mm beroende på var ni marknadsför er idag.
Jag sammanställer sedan en lista med åtgärder och förbättringsförslag. Vi går igenom Analysen gemensamt under en kortare verkstad.
Analysen kan tillsammans med Målgruppsanalys och Konkurrensanalys utgöra underlag för att ta fram en Kanalstrategi och en Marknadsplan.
Inte vad du letar efter?
Nulägesanalysen är en genomgång av marknadsföringsåtgärder, och inte en genomgång av Webbplatsen i sig. Söker ni efter lågt hängande frukt för att öka försäljningen genom att förbättra webbplatsen behöver ni Konverteringsoptimering.
Ifall vi ska göra en verkstad avseende Marknadsstrategi är en Nulägesanalys bra att ha, men inte nödvändig. Istället förlitar vi oss på Analysen av Värdeskapande .
