
Verkstad:
Kanalstrategi
Marknadsföringens syfte och målsättningar
Var, när och hur når vi kunden?
En kanalstrategi är en övergripande plan som gör att marknadsföringen blir sammanhängande och verkningsfull. De övriga delarna av marknadsstrategin såsom Värdeerbjudande, målgrupp, konkurrensanalys, prissättning kundresan utgör grunden för kanalstrategin, genom att dessa tidigare beslut avgränsar syftet med våra marknadsföringsinsatser.
Kanalstrategin sätter upp ett ramverk för vilken målgrupp som ska nås var, när och med vilket budskap. Utifrån det väljer vi de kanaler genom vilka vi genomför detta och fördelar en budget till dessa kanaler.
Målsättningar och KPI:er
Vår marknadsföring sker i flera olika kanaler, där olika kanaler har olika syften. Dessa syften kan åskådliggöras som mätbara nyckeltal för varje insats. Att ge varje del av vår marknadsföring tydliga målsättningar. Detta tillåter att marknadsföringsarbetet blir mätbar och regelbundet följas upp.
Hur går det till?
Verkstaden inleds med en gemensam genomgång av marknadssegmentets köpresa följt av konkurrenters marknadsföringsaktiviteter. Vi ser vilka kanaler vi kan använda för att nå kunden över köpresan.
Under eftermiddagen börjar vi bestämma vilka insatser som kan användas för att nå kunden vid olika steg i resan, samt sätter upp en grund för budgetering samt målsättningar för varje insats.

Hur bygger vi på detta?
Denna verkstad bygger på analysen av värdeskapande, målgruppsanalysen samt till viss del konkurrensanalys.
Vi måste även ha klargjort vår kundresa för att ha en tydlig bild av kundens behov och situation över en period.
Under detta steg sätter vi den sista delen av vår marknadsstrategi. Vår markandsföring har nu ett tydligt syfte och mätbara målsättningar som ska uppnås. Detta utgör ett tydligt ramverk för att kunna kravställa och upphandla marknadsföringsarbetet från byråer. Eller som de säger på byråer, detta arbete har lett fram till en supernajs brief.
Detta steg avslutar det strategiska arbetet, och låter oss börja arbeta med marknadsföring och försäljning där det första steget är utvecklandet av en marknadsplan.
