
Kanalstrategi
Marknadsföringens
syfte och målsättningar
Marknadsföringsstrategi
En marknadsföringsstrategi, eller kanalstrategi är den övergripande plan som gör att marknadsföringen blir sammanhängande och verkningsfull. De övriga delarna av marknadsstrategin såsom Värdeerbjudande, målgrupp, konkurrensanalys, prissättning kundresan utgör grunden för kanalstrategin, genom att dessa tidigare beslut avgränsar syftet med våra marknadsföringsinsatser.
Kanalstrategin sätter upp ett ramverk för vilken målgrupp som ska nås var, när och med vilket budskap. Utifrån det väljer vi de kanaler genom vilka vi genomför detta och fördelar en budget till dessa kanaler.
Målsättningar och KPI:er
De tidigare arbetet har alltså gett oss vårt syfte. I detta steg av arbetet tar vi fram kostnader och KPI:er för att kunna följa upp och utvärdera våra marknadsföringsinsatser.
En målsättning ska alltså vara mätbar och regelbundet följas upp.
Hur går det till?
Konkurrensanalysen har gett oss en tydlig bild av vad våra konkurrenter gör på marknaden och en uppskattning över vilka kostnader som är förbundet med detta.
Kundresan har gett oss en bild av kundens beteende under sin köpresa. Vi har därmed en bra bild över hur köpresan ser ut för kund och vilka konkurrerande budskap vår målgrupp tar emot genom vilka kanaler.
Under en endagsverkstaf tar vi utifrån detta fram målsättningar för hur vi ska sticka fram hakan gentemot våra kunden. Hur kan vi nå dem med rätt budskap och till vilken kostnad?
Vi tar även fram tydliga målsättningar med varje insats och avgränsar dessa som KPI:er vi ska eftersträva att uppnå.

Hur bygger vi på detta?
Denna verkstad bygger på analysen av värdeskapande, målgruppsanalysen samt till viss del konkurrensanalys.
Vi måste även ha klargjort vår kundresa för att ha en tydlig bild av kundens behov och situation över en period.
Detta steg avslutar det strategiska arbetet, och låter oss börja arbeta med marknadsföring och försäljning där det första steget är utvecklandet av en marknadsplan.
Vår marknadsföring har nu ett tydligt syfte och mätbara målsättningar som ska uppnås. Detta utgör ett tydligt ramverk för att kunna kravställa och upphandla marknadsföringsarbetet från byråer.
Utifrån desa KPI:er sätter vi upp vår rapportering vilket låter oss löpande följa upp och utvärdera marknadsföringen.
