
Värdeskapande
Vad är värdefullt för dina kunder?
Vad behöver du?
Föreställ dig att brukade bo i byggnaden mittemot ditt arbete, men du har bytt jobb och behöver nu räkna ut hur du ska ta dig till jobbet i fortsättningen. Du är nu ställd inför ett arbete som ska utföras nästan dagligen, och detta arbete söker en lösning.
Vi kan snabbt se att det finns flera olika lösningar.
-
Du kan gå 45 minuter
-
Du kan ta Bussen 30 minuter om du köper ett busskort
-
Du kan åka Taxi varje dag
-
Du kan cykla ifall du köper en cykel
-
Du kan förhandla dig till en förmånsbil och parkering
-
Du kan köpa en begagnad bil och parkera i parkeringshus.
Men vilken av alla dessa lösningar är bäst för dig?
Vad värderar du?
För att ta ett beslut behöver du utvärdera dessa olika lösningar och denna utvärdering ligger sedan till grund för hur du handlar på marknaden. Du behöver därför ordna dessa olika lösningar utifrån hur väl de tillfredställer vissa givna utfall, och ingen lösning är bäst på alla sätt utan de är alla förknippade med olika slags kostnader. Kostnader i tid, svett, pengar eller påtvingat umgänge i mobil konservburk.
Eftersökta utfall
Vi kan beskriva detta som att det finns vinster och möjligheter att hämta och kostnader och risker att undvika. Du väljer lösning utifrån hur du värderar dessa vinster och kostnader. Så vilken lösning du väljer för att upfylla ditt behov följer ur dina värderingar.
Vad behöver dina kunder?
I analysen värdeskapande tar vi reda på vad dina kunder försöker göra och vilka utfall de vill nå. Vi använder kvalitativa och kvantitativ metod för att skapa ett beslutsunderlag som ger dig en glasklar bild av de utfall som driver marknaden du verkar inom.
Målet med denna analys är att ge dig svar på:
-
Vad betalar mina kunder för?
-
Vad är mina kunder beredda att betala extra för?
-
Varför väljer vissa kunder mina konkurrenter?
-
Hur bör jag utveckla mitt erbjudande?
-
och mycket mer.
Hur går detta till?
I analysen värdeskapande förlitar vi oss inte på tillgänglig data och kunskap, utan vi genom en serie Verkstäder, kundintervjuer och marknadsundersökningar skapar vi underlag för kunskap.
Den använda metoden kallas för Job to Be Done och är utvecklad vid Harvard Business School av Clayton Christensson.
Denna analys kan fördjupas i en målgruppsanalys, Konkurrens-analys. Enskilt eller tillsammans med dessa utgör den grunden för att utveckla en evidensbaserad Marknadsstrategi.
Det första steget är att tillsammans genomföra verkstaden Job to be Done
