top of page
4 year old boy hungrily looking at chocolate cake muffin.jpg

Målgruppsanalys

Vad vill dina kunder ha?

Målgrupppsanalys

Fokuserar ni på kundens behov?

I målgruppsanalysen går vi tillbaka till frågan vi ställde i analys av värdeskapande; vad är det för arbete som behöver utföras?

Vi såg där att det fanns flera olika tillvägagångssätt för att lösa arbetet och vi förstod där att olika segment av marknaden väljer lösning utifrån vad de värderar. 

I målgruppsanalysen går vi in djupare på det avgränsade vi valt att tillmötesgå och försöker urskilja varför de värderar som de gör.

Vad är kundens situation?

Om du begrundar hur du själv valt färdmedel till arbetet ser du att ditt val till stora delar avgörs av din livssituation i stort. 

Avstånd, ekonomi och hämta och lämna barn på förskola är yttre omständigheter vilka har en avgörande påverkan på vilken lösning som passar bäst för just dig. Dessa yttre omständigheter kan bäst beskrivas som din livssituation.

Skalar vi upp denna insikt ser vi att olika marknadssegment handlar utifrån olika värderingar, och dessa värderingar är till stor del en följd av en given situation, vilket är drivande för just detta segment.

Vill vi förstå vår målgrupps bevekelsegrunder måste vi alltså ha en god förståelse över målgruppens situation.

Network of interconnected people. Interactions between employees and working groups. Socia

Vad är kundens inre drivkrafter?

Somliga väljer att ta cykeln för att det är bättre för miljön, vilket visar att vi människor inte helt är förutsägbara automata helt i händerna på yttre stimuli. Vi har även var och en av oss en personlig värdegrund, och denna är utryckt i våra handingar.

Ifall vi vill förmedla att vi befinner oss i en värdegemenskap med vårt valda segment, måste just dessa värden genomsyra vår kommunikation. 

Tyvärr signalerar idag många företag en allmän "värdegrund", vilken ska betraktas som universell. Bättre är att addresera just sin målgrupp och på så sätt uppnå värdegemenskap såväl som kundlojalitet.

Hur använder vi dessa insikter?

Vår analys av värdeskapande urskiljer marknadssegment och lägger så en mycket god grund för att utveckla en marknadsstrategi samt för innovation och produktutveckling.

Målgruppsanalysen fördjupar vår förståelse av ett bestämt  marknadssegment. De insikter vi får härifrån ligger till grund för vår persona, kundresa, värde-erbjudande samt vår kanalstrategi. Värdegrunden utgör även en del av underlaget för Varumärke och brief till byrå.

Denna analys ligger även till grund för vår konkurrensanalys, där vi använder våra insikter för att skapa en bild av hur målgruppen värderar sina valmöjligheter på marknaden.

Arbetet innefattar både kvalitativa och kvantitativa metoder.

Vill du veta mer?

Kontakt

+46701454507

Följ

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2022 av Koherent. Skapat med Wix.com

bottom of page